2014. április 29., kedd

A még Keletebb, az már Nyugat - 3. rész

Tojáskonzerválás kínaiul

A legutóbbi bejegyzésbe már nem tudtam beszuszakolni két maradandó emléket nyújtó élményt: 
a 100 éves tojást és a kedvenc gyorséttermemet.

Erről a különlegesen érlelt tojásról, még évekkel ezelőtt hallottam egy kedves baráttól, aki a Taiwanon töltött fél éve során került vele szorosabb kapcsolatba, ám az itthoni beszámolója alapján én akkor eldöntöttem: azt hiszem ez kimaradhat a gasztroélményeim sorából. 
Aztán évszakok jöttek és rendezett sorokban távoztak is, mígnem meg nem érkeztem Hong Kongba és a második-harmadik nap környékén fel nem figyeltem egy kisboltban a fekete, szikkadt mocsárba rejtett tojásokra.
Hiper sebességgel működött a  'kapcs.ford.' a memórialapocskáim között, így máris ismerősként tekinthettem a fekete gombócokra, és szerencsére időközben az elmém úgy módosította az infókat, hogy rögtön vágyat indított el bennem egy kóstolónyi adag megvásárlására. Egy volt a bökkenő, kiderült, hogy az 'anyag' félkész, még főzni kell, azt pedig fogalmam sincs, hol tehetném meg, így elnapolásra került az ízlelés, ezzel viszont időt nyerve egy kis google-s kutakodásra. 

Este rá is találtam egy meggyőző szingapúri blogra, ahol a szerző elvégezte helyettem a vadászat nagy részét, számomra meggyőzően ajánlott egy sok csillagos helyet, amit én gondolkodás nélkül fekete noteszembe és a memóriámba véstem, hiszen  kóstolás nélkül nem távozhatok ebből a városból. 
Néhány napra rá el is látogattam a rendkívül elegáns étterembe, ahol nem dolgozó, gazdag feleségek tartottak klubdélutánt és rohanó menedzserek rohantak tovább éppen felkapott, elvitelre kért sült kacsaájukkal, amit gondolom egy telefonos meeting alkalmával fognak elfogyasztani, ha egyáltalán megtehetik, és nem kell csak az illattal jóllakniuk... :s
Beállok a menedzserek mögé, converse-ben és szultán nadrágban, de ettől eltekintve pontosan tudtam, hogy jó helyen vagyok! :) Ez mégsem egy egzotikus fűszerezésű újabb csirkecomb, vagy egy másként pirított tészta, itt nem lehet a véletlenre bízni az első találkozást. Valamint nem elhanyagolható tény, hogy az eredeti (kínában!:) ) 100 éves tojást nem főzik ám, csak érlelik ebben-abban, így talán nem hátrány, hogy egy magasabb árért az ember rögtön szalmonella-mentességet is vásárol (remélhetőleg)!

1 doboznyi kínai kindertojás 80HK, ami 6 darabot jelent, mese rózsaszínre pácolt gyömbérrel együtt. Fizetek, távozom és alig várom az estét, hogy feltörhessek egyet és kiderüljön mire is képes a kínai varázslat.
Erre:



















és erre is:

A fehérje füst színű zselévé változott, a sárgája krémesen folyós, mint egy tökéletes főtt tojás esetében, de a szín... ebben az esetben is kissé elüt a normálistól. Amolyan,  nyomokban sárgát tartalmazhat :)
Ketten ülünk egymással szemben, igazi diák módjára a Hong Kongi Egyetem folyosóján. Nem jutottunk haza, mert vihar tombol, de a koliban sem lenne stílusosabb ez a vacsi, szóval tálalás után nincs más hátra: csak a puding próbája!
Olasz barátom ül velem szemben, nem érti a 'hunyjuk be a szemünket és úgy falatozzunk' idézetet, így ezt csak magamban sütöm el. Ellenben alkalmazom, mert legyek bármilyen bátor, nem merek szembenézni  a döntésemmel, hogy ammóniaszagú, hamuban (rossz nyelvek szerint fekáliában) érlelt fekete tojást eszem. 
Amiiii, valójában nem is rossz. Kicsit homokszerűen kásás és kesernyés, de nincs bántóan 'romlott' íze. Különösen izgalmas a gyömbérrel párosítani, ami ugye ecetben pácolt, mondjuk savas, míg  a tojás a meszes-hamus keveréknek köszönhetően lúgosított! Nem mondom, hogy pont ezt a két ízt/érzést külön-külön tudom érzékelni, de az átjön, hogy jó haverok ezek így ketten. A sav és a lúg, avagy a jin és a yang a gasztronómiában. :)

Köszönet az ötletért:
http://aromacookery.com/2013/05/21/hong-kong-2013-century-eggs-pickled-ginger-from-yung-kee/


még mindig várat magára: Yoshinoya

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése